Wybór dobrej szkoły językowej – na co zwracać uwagę?

Zarówno nauka do celów prywatnych, jak i początek kariery tłumacza, wygląda podobnie: trzeba wybrać odpowiednią dla siebie szkołę językową. Musi ona nie tylko efektywnie przekazać potrzebne umiejętności, ale też dysponować dobrze wykształconą kadrą, materiałami dydaktycznymi i dostosowanym do słuchaczy programem nauczania. Ważne są też kwestie bardziej praktyczne: miejsce i czas prowadzenia zajęć – ludzie dorośli przeważnie pracują, więc muszą wybrać kształcenie wieczorowe lub zaoczne, raczej blisko swojego miejsca zamieszkania.

Popularność szkół językowych stale rośnie

Bez znajomości przynajmniej jednego języka obcego, możliwości znalezienia dobrze płatnej oraz satysfakcjonującej pracy, w obecnych czasach są raczej niewielkie. Dlatego co roku bardzo wiele osób zgłasza się do szkół językowych, zarówno w celu uczenia się od podstaw, jak i ćwiczenia już posiadanych umiejętności i poszerzania słownictwa oraz wiedzy.

Popyt jest duży, więc rynek zalewają wręcz oferty rozmaitych kursów, na różnym poziomie zaawansowania. Problem w tym, że praktycznie wszystkie reklamują się jako „najlepsze” i „najbardziej skuteczne”, ciężko więc czasami zdecydować się na konkretną szkołę. Ponieważ zaś nauka często nie jest tania, dobrze jest dokładnie przyjrzeć się ofercie, poznać kadrę i sprawdzić realizowany przez nią program.

Pewną wskazówką co do kompetencji jest oferowanie przez niektóre szkoły możliwości uczestnictwa w jednej lub kilku próbnych lekcjach. Już sam fakt, że prowadzący zajęcia nie „boją się” pokazać swoich metod jeszcze przed rekrutacją, bardzo dobrze o nich świadczy – klient wie dokładnie, czego może się spodziewać.

Na co jeszcze należy zwracać uwagę, wybierając odpowiednią szkołę językową?

Często wybór determinowany jest naszym trybem życia – musimy „wpasować” naukę języka w codzienne zajęcia oraz dysponować odpowiednią ilością gotówki do opłacenia kolejnych semestrów. Skoro jednak już podjęliśmy decyzję o kształceniu się w tym kierunku, zwróćmy uwagę na to, czy proponowana nam oferta rzeczywiście jest korzystna.

  • Cena, lokalizacja i godziny zajęć – są to sprawy bardzo ważne z punktu widzenia osoby pracującej. Informacje na ten temat znaleźć można zwykle na stronach internetowych danej szkoły. Warto od razu porównać je z naszymi codziennymi, koniecznymi zajęciami.
  • Kwalifikacje kadry – ciężko je ocenić, jeśli nie ma się praktycznie żadnej znajomości języka. Osoby bardziej zaawansowane mogą jednak stosunkowo łatwo sprawdzić, czy prowadzący zajęcia robią to w sposób profesjonalny i dopasowany do potrzeb grupy – wystarczy poprosić o możliwość przyjrzenia się choćby jednym zajęciom. Jeśli to niemożliwe, to nawet sama rozmowa z kadrą również wystarczy do wstępnej oceny.
  • Program nauczania – powinien być dostępny dla każdego zainteresowanego, toteż jeśli tak nie jest, prawdopodobnie szkoła nie chce się nim za bardzo chwalić. Można wtedy zakładać, że jego jakość do najwyższych nie należy.
  • Poziom kształcenia i posiadane certyfikaty – szkoła, która spełnia wymagania norm jakościowych, dysponuje zwykle potwierdzającymi to dokumentami. Mogą one występować pod różnymi nazwami: Znak ISO, Kuratorium Oświaty, PASE. Jeśli takich certyfikatów nie ma, istnieje spore ryzyko, że korzystając z oferty, głównie stracimy sporo cennego czasu oraz pieniędzy.

Ważne jest, żeby sprawdzić, czy kadra rzeczywiście dopasowuje w pewnym zakresie program do indywidualnych potrzeb kursantów. Osoby prowadzące zajęcia powinny być dostępne także poza godzinami zajęć, na przykład w celu konsultacji.

Uwaga na wszelkie promocje i „okazje”!

Zanim podpiszemy jakiekolwiek dokumenty, zainteresujmy się, czy ta „super” oferta nie jest przypadkiem trickiem marketingowym. Warto sprawdzić:

  • faktyczną cenę – często podawana jest ona jako „jedyne X złotych za godzinę zajęć”, a po podsumowaniu ich liczby w semestrze wychodzi całkiem spora kwota, lub też rabat dotyczy tylko jednego semestru, a umowę podpisujemy na cały kurs;
  • rzeczywistą długość kursu – może się okazać, że część zajęć „wypadnie” z powodu świąt i innych wolnych ustawowo dni, termin rozpoczęcia zostanie przesunięty ze względu na zbieranie odpowiedniej liczby osób do grupy, w rezultacie zaś zapłacimy za sporą liczbę godzin lekcyjnych, które po prostu się nie odbędą;
  • liczebność grup – najlepiej przyswaja się wiedzę w maksymalnie 10-osobowych zespołach, ponieważ im są mniejsze, tym więcej czasu wykładowca może poświęcić każdemu z uczestników, a przy okazji lepiej dopasować przebieg zajęć do potrzeb wszystkich.

Niska cena najczęściej jest po prostu elementem marketingu i nie ma nic wspólnego ani z samym trybem nauczania, ani nawet rzeczywistymi korzyściami dla uczestników. Przeważnie szkoła, żeby obniżyć koszty, oszczędza na czymś innym: zatrudnia mniej kompetentną kadrę, ma gorszej jakości pomoce dydaktyczne, skraca czas trwania pojedynczych zajęć bądź całego kursu.

Naprawdę skuteczne i dobre szkoły językowe nie muszą uciekać się do takich sztuczek

Czym charakteryzuje się skuteczne nauczanie? Zazwyczaj niezależnie od jego przedmiotu, występuje kilka cech, które łatwo jest sprawdzić i ocenić:

  • prowadzący zajęcia sprawdza obecność, a w trakcie nauki dyscyplinuje i motywuje uczestników;
  • testy sprawdzające umiejętności i postępy kursantów robione są często i na bieżąco po konkretnych partiach materiału;
  • tworzone są systematycznie raporty dotyczące zarówno pojedynczych osób, jak i całej grupy – mają za zadanie nie tylko motywować, ale też znaleźć słabsze punkty, nad którymi następnie prowadzący stara się pracować.

W nauce języka obcego priorytetem jest efektywność. W dobrej szkole czasami praktycznie nie zauważamy swoich postępów – ze względu na płynność procesu nauczania. Dostrzegamy je dopiero wtedy, kiedy mamy okazję użyć języka, którego się uczymy. Jest to świetny wyznacznik poziomu, jaki reprezentuje kadra.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *