Jak pozyskiwać nowych klientów?

Co zrobić, gdy nie ma klientów – poradnik dla pracoholików

Freelancerzy nie mają łatwego życia – denerwują się zarówno wtedy, gdy mają nadmiar zleceń (praca po nocach), jak i wtedy, gdy brakuje im klientów. Moim zdaniem, ta druga sytuacja jest znacznie bardziej frustrująca, ponieważ zaczynamy się obawiać czy nasza praca ma w ogóle sens. Sam spotkałem się z taką sytuacją kilkukrotnie i w tym artykule chciałbym przekazać porady na temat tego co robić, gdy nasz e-mail firmowy milczy. Zauważyłem, że gdy mam jeden lub dwa dni przerwy w tłumaczeniach (lub przynajmniej w finalizowaniu kontraktów), zaczynam się niepokoić. Ma to związek z nawykiem pracy i tym, że czerpię z niej ogromną przyjemność.

Nie poddawaj się

Jeśli do tej pory miałeś mnóstwo zleceń, a nagle wszyscy Twoi klienci o Tobie zapomnieli, nie poddawaj się. Znalazłeś się w nowej sytuacji, dlatego powinieneś postępować w inny sposób. Przeczytaj książkę „Kto zabrał mój ser?”, której bohaterowie mieli bardzo podobny problem i musieli sobie radzić. Najlepszym rozwiązaniem jest podjęcie aktywnych prób przywrócenia poprzedniego stanu rzeczy – wyślij oferty, wejdź na grupy dla freelancerów na Facebooku, poszukaj nowych portali z ogłoszeniami, wrzuć ogłoszenie na Allegro.

Odezwij się do starych klientów

Jay Abraham i inni guru od biznesu uważają, że swoje zarobki powinieneś opierać przede wszystkim na stałych klientach. W pełni się w tym zgadzam. Skłonienie dotychczasowego klienta do współpracy będzie o wiele łatwiejsze, niż nawiązanie współpracy z nowymi osobami.

Co można zrobić?

Moim zdaniem, powinieneś zrobić sobie listę swoich klientów, z którymi do tej pory dobrze Ci się współpracowało, a ostatnio wasza komunikacja nieco zamilkła. Jakość współpracy zależy od częstotliwości kontaktów i pozytywnego wrażenia, jakie robisz na klientach, dlatego raz na jakiś czas warto przypomnieć o swoich usługach. Dobrą okazją są święta, otrzymanie płatności czy wprowadzenie zmian w cenniku. Nie spotkałem się z sytuacją, kiedy po wysłaniu kilkudziesięciu ofert do poprzednich klientów, nikt się nie odezwał.

Dokończ niezakończone sprawy

Powinieneś także zrobić listę osób, które odzywały się do Ciebie w sprawie tłumaczenia, ale sprawy utknęły w martwym punkcie, a następnie napisać do nich wiadomość. Warto w niej wspomnieć o tym, na jakiej fazie skończyły się wasze ustalenia i zachęcić klienta do złożenia zamówienia.

Aby skutecznie komunikować się z klientami, warto wprowadzić w firmie system CRM. Osobiście go nie używam, ponieważ uzupełnianie go danymi klientów jest nudne i zajmuje mnóstwo czasu. Zamiast klasycznego systemu CRM, zapisuję sobie poszczególne kontakty w tablicy Kanban w Trello, lub wykorzystuję do tego celu doraźnie arkusze w Libre Office Calc. Skuteczność tej metody określam jako średnią – znacznie lepiej sprawdza się wysłanie e-maili do poprzednich klientów.

Zdystansuj się

Zwykle brak klientów pojawia się, gdy zbyt mocno zależy Ci na kolejnych zleceniach i nie podchodzisz do nich z należytym dystansem. Zastanów się, czy nie masz jakiegoś długoterminowego projektu, który możesz wykonywać w czasie, kiedy masz mniej klientów albo, czy nie lepiej poświęcić tego czasu na rozwój.

Możesz na przykład przejrzeć stare zlecenia i upewnić się, że wykonałeś je w pełni poprawnie albo przeczytać książkę na temat tłumaczeń. W moim przypadku, dobrze sprawdza się obejrzenie motywującego nagrania Briana Tracy. Takie dni staram się wykorzystać także po to, by zrobić sobie przerwę od pracy – to szczególnie ważne, ponieważ nie mam wolnych weekendów.

Dobrze jest też mieć projekty poboczne, które sprawiają nam dużą przyjemność, a w czasie normalnej pracy, brakuje nam na nie czasu. Polecam na przykład tłumaczenie książek lub prowadzenie bloga.

Zapobiegaj takim sytuacjom

Pomyśle jednak, dlaczego zmniejszyła się ilość Twoich klientów? Jeśli cały czas brakuje Ci odbiorców, może to oznaczać, że robisz coś nieprawidłowo. Pomyśl, co mógłbyś zrobić, by nie narzekać na słaby ruch w biznesie i od razu zacznij wdrażać te rozwiązania w swojej firmie. Moim zdaniem, dobre jest między innymi:

Codzienne wysyłanie zgłoszeń do zleceń na portalach dla tłumaczy

Rozwój swoich umiejętności tak, by zaoferować klientom jeszcze lepszy produkt (czyli tłumaczenie), niż do tej pory.

Regularne proszenie klientów o polecenia

Najważniejsza w naszej działalności jest regularna nauka na temat marketingu, dzięki czemu nigdy nie zabraknie Ci wiedzy, jak pozyskiwać klientów.

Pamiętaj, że to proces, a nie jednorazowe zadania.

1. Spencer J., KTO ZABRAŁ MÓJ SER ?, 2009.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *