Łowy na grubego zwierza w Czechach

Trudno dziś komukolwiek wyobrazić sobie współczesny świat bez mediów społecznościowych. Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Tumblr, Instagram czy YouTube już na zawsze odmieniły naszą rzeczywistość. Jesteśmy „fanami”, „śledzimy” lubianych i znanych, nazywają nas „użytkownikami”. Tworzymy lokalną, krajową i globalną sieć. Łączą nas poglądy, preferencje, zainteresowania. Takich jak my liczą w milionach, a nawet miliardach. Choć tylko klikamy, oglądamy, komentujemy i zaglądamy „tu i tam”, staliśmy się zwierzyną łowną.

Czeski rynek mediów społecznościowych rządzi się swoimi prawami choć wykazuje wiele tendencji zbieżnych do tych europejskich, jak i globalnych. Jeśli interesuje cię temat social mediów w Czechach pamiętaj, że najważniejsze to pracowanie z materiałami źródłowymi. Te dostępne w większości w języku czeskim mogą być barierą. Pozyskując różnego rodzaju raporty warto zadbać o opiekę profesjonalnego tłumacza –  fachowo przetłumaczone informacje z języka czeskiego na polski to rzetelne informacje! Aby mieć pewność, że Twoje materiały zostaną przetłumaczone odpowiednio, zwróć się do Biura SuperTłumacz.

Social Media „atakują”

Social Media mają się znakomicie. Rozprzestrzeniają się niczym wirus tworząc coraz większe sieci użytkowników. Sprzedawcy tylko zacierają ręce, to potencjalna okazja do złowienia nowych klientów.

Użytkownicy social mediów na całym świecie:

Facebook – 1 800 000 000,

Twitter – 310 000 000,

Linkedin – 255 000 000,

Pinterest – 250 000 000,

Google+ – 120 000 000,

Tumblr – 110 000 000,

Instagram – 100 000 000.

Dane za Internet World Status na czerwiec 2017 roku

Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest i LinkedIn najchętniej odwiedzane są na smartfonach. Nieco inaczej kolejność ta układa się, gdy jesteśmy przy komputerze – kształtuje się wtedy następująco: Facebook, Twitter, Pinterest, Blogger i Instagram.

Warto dodać, że najwięcej osób korzysta z mediów społecznościowych w niedzielę, a najmniej w piątek. Industry Report 2017 Social Media Examiner pokazuje, że 64% użytkowników przeznacza na nie aż do 6 godzin lub więcej tygodniowo.

Niesłychana jest dominacja Facebooka.

Nie tylko ma największą ilość użytkowników na świecie, ale i wśród najbardziej wpływowych social mediów w wielu rankingach pojawia się też Facebook Messenger oraz Instagram należący też do Facebooka! A będąc przy tym ostatnim. Smart Insights w New Global Social Media Research Summary 2017 informuje, że TrackMaven przeanalizowało 51 mln postów z 40 różnych firm w ponad 130 branżach i ustaliło, że największe zaangażowanie 1 użytkownika na 1000 śledzących ma właśnie Instagram!

Siła social mediów

Nielsen Social Media Report z 2016 roku podkreśla, że media społecznościowe dają firmom i markom realną i wyjątkową możliwość kontaktu z konsumentami. To jest novum dostępne dla sprzedawców od dość niedawna.

Według Industry Report 2017 przygotowanego przez Social Media Examiner aż 92% sprzedawców ocenia social media za bardzo ważne dla ich biznesu.

Ponad połowa mówi wręcz o tym, że 2-letnia obecność w nich przyniosła im realną sprzedaż, zyski i nowe współprace!

A w jaki sposób walczy się o lojalnego klienta?

Pomysłów na utrzymanie zainteresowania i przyciągnięcie nowych osób jest naprawdę wiele, w tym:

  • wysyłanie ekskluzywnych ofert, kuponów i upustów,

  • dostęp do grona VIP-ów,

  • zorganizowanie ekskluzywnego chatu w czasie rzeczywistym z gwiazdą telewizyjną czy popularnym celebrytą.

Efektem jest to, że użytkownicy social mediów szukają informacji o produktach i usługach, przeglądają i oceniają produkty i usługi, okazują wsparcie dla ulubionych firm i marek.

Industry Report 2017 pokazuje, że:

  • 88% sprzedawców wskazało, że takie działania w social mediach mają sens – wpływają na lepszą ekspozycję i zwiększenie ruchu na stronie,

  • 78% zgłasza pozytywne wyniki,

  • 67% firm i marek mówi o tym, że w ciągu 1 roku obecności w social mediach zbudowało grono wiernych „fanów”.

Sprzedawcy najchętniej pojawiają się na: Facebooku (94%), Twitterze (68%), LinkedIn (56%), Instagramie (54%), YouTube (45%), Pintereście (30%) i Snapchacie (7%). Przy okazji warto dodać, że tylko 42% oceniło działania prowadzone na Facebooku za efektywne choć aż 2/3 z nich, czyli 62% twierdzi, iż serwis Zuckerberga jest ważny dla ich biznesu.

Co najczęściej robią użytkownicy social mediów w sieci (w przeciągu 1 miesiąca)?

57% ogląda profile i strony znajomych

55% komentuje posty znajomych

50% wysyła wiadomości i e-maile

50% ogląda filmy video

50% publikuje zdjęcia

47% klika „lubię to”

42% publikuje nowy status

30% aktualizuje profil

25% dołącza do grona fanów „czegoś” lub „kogoś”

23% gra w coś

Dane za Nielsen Social Media Report z 2016

Raport Nielsena pokazuje, że media społecznościowe realnie wpływają na nasze zakupy. A co najchętniej kupujemy? Na liście TOP zakupów można znaleźć:

  • ubrania i akcesoria,

  • książki,

  • bilety na filmy,

  • akcesoria domowe,

  • bilety lotnicze,

  • produkty dla urody i zdrowia,

  • technologię mobilną,

  • zabawki i gry,

  • rezerwujemy hotele,

  • wynajmujemy auta czy kupujemy muzykę (np. poprzez iTunes).

Najczęściej do zakupów ktoś nas kusi…

Gwiazdy epoki social mediów to zazwyczaj ekscentryczne osobowości, których nazwiska przed zdobyciem sławy były kompletnie nieznane. Sprzedają swój „talent” i zdobywają szerszą publiczność. Zarabiają na promowaniu produktów, tworzeniu „filmów” reklamowych czy nawet na pisaniu książek.

A kto według Nielsena to najjaśniejsze gwiazdy social mediów?

  • Bethany Mota,

  • Ryan „Niga Higa” Higa,

  • Jenna „Jenna Marbles” Mourcey,

  • Karen Alloy,

  • Gigi Hadid,

  • Grace Helbig,

  • Michelle Phan,

  • Miranda Sings,

  • Rooster Teeth,

  • Connor Fronta.

Rynek social mediów po czesku

Media społecznościowe rosną w siłę na całym świecie, sytuacja ma się podobnie w Czechach. Nasi sąsiedzi znani są z tego, że najchętniej sięgają po produkty, które rozpoznają. Reguła ta sprawdza się także tu.

Według badań Socialbaker tamtejsi konsumenci chętniej sięgają po produkty firm, których profile obserwują w social mediach.

Co więcej, użytkownicy mediów społecznościowych informacje znalezione w internecie uważają za wiarygodne, a to ma realny wpływ na ich zakupy.

Wciąż zbyt mało osób ma świadomość, że social media to nie tylko możliwość kontaktu ze znajomymi, ale i medium, które kształtuje nasze relacje z osobami z „sieci” i wpływa na podejmowane decyzje zakupowe.

Dla firm i marek jesteśmy konsumentami do zdobycia.

Social media:

  • kreują wizerunek,

  • podtrzymują kontakty z klientami,

  • ułatwiają zdobycie nowych klientów.

Giganci

TOP-owe marki mediów społecznościowych w Czechach wg GlobalStats:

Facebook – 55,48%,

Pinterest – 9,48%,

Twitter – 8,59%,

YouTube – 8,55%,

Reddit – 5%,

Tumblr – 3,49%.

Podpierając się danymi Internet World Stats można stwierdzić, że aż 88% mieszkańców Czech korzysta z internetu. To 9 323 488 osób z populacji liczącej 10 541 466.

Facebook

Najsilniejszą pozycję na rynku ma Facebook. Jeszcze pod koniec 2012 roku zarejestrowało się na nim ok. 3,8 mln osób, co stanowiło 37,30% ludności kraju i 56,96% wszystkich użytkowników internetu. W czerwcu 2017 roku zgromadził już 4,6 mln użytkowników, co stanowiło 43,6% wszystkich Czechów. Dane te pokazują, że wciąż się rozwija i rośnie w siłę.

Co ciekawe, obecnie trzonem Facebooka są osoby w wieku ok. 18-22 lat. Jeszcze w 2012 roku sytuacja przedstawiała się inaczej. Głównymi użytkownikami w liczbie ponad 1 mln były osoby w wieku od 25 do 34 lat.

Facebook powstał 4 II 2014 roku. Założyli go: Mark Zuckerberg, Austin Moskovitz, Eduardo Saverin, Andrew McCollum, Chris Hugher.

Kogo najchętniej śledzą Czesi na Facebooku?

  1. Petr Čech – 5 159 656,
  2. Claire Muzik – 2 801 029,
  3. Dobré rady a nápady – 1 436 503.

Twitter

Twitter, który jeszcze w 2012 roku był mało popularny w Czechach dziś według GlobalStats ma 8,59% udziałów w tutejszym rynku social mediów.

Twitter: serwis społecznościowy w formie mikrologa. Użytkownik ma do dyspozycji jedyne 140 znaków. Założyli go 21 III 2006 roku Jack Dorsey, Noah Glass, Christopher Stone, Evan Williams.

Kogo śledzą Czesi na Twitterze?

  1. Petr Čech – 1 748 639,

  2. Petra Kvitova – 507 461,

  3. Vtipyna Každý den – 415 368.

YouTube

YouTube z 8,55% użytkowników czeskich social mediów najbardziej ceniony jest tu przez sektor technologii i firmy produkcyjne.

Wideo to jeden z najlepszych sposobów zaprezentowania produktów, a także pokazywania wprowadzanych ulepszeń procesów. Wielu z tutejszych gigantów używa go do reklamowania najnowszych produktów, które właśnie wprowadza na rynek. YouTube z największym dziennym ruchem spośród wszystkich mediów społecznościowych pozwala firmom znacząco skrócić cykl zwrotów oraz poprawić relacje z klientami.

YouTube: powstał 14 II 2005 roku. Jego założycielami są: Jawed Karim, Chad Hurley i Steve Chen. Serwis umożliwia bezpłatne umieszczanie, odtwarzanie strumieniowe, ocenianie i komentowanie filmów.

Najwięcej wyświetleń na Youtube:

  1. Brick Builder – 845 494 914,

  2. ViralBrothers – 580 446 753,

  3. AApV – Vids For Kids – 282 315 181.

Seznam

W Czechach istnieje wiele lokalnych serwisów społecznościowych. Jednym z nich, zarazem największym, jest Seznam. To największy czeski portal internetowy. 5 IV 1996 roku wystartował jako katalog stron internetowych. Z czasem przekształcił się w portal internetowy. Obecnie prowadzi ponad 15 różnych stron internetowych i powiązanych marek. W jego ofercie znajdują się mi.in.: chat roomy, e-coomerce, katalog biznesowy czy serwis randkowy.

Rysopis czeskiego konsumenta

Jaki jest czeski konsument? Czym się charakteryzuje? Czy ma swoje typowe zachowania? Gdzie patrzy? Jak wygląda jego profil?

Czeski konsument według Czech Consumer Association:

  • wrażliwy na cenę,

  • jakość jest dla niego coraz ważniejsza,

  • najchętniej wybiera rozpoznawane marki,

  • ceni produkty naturalne i przyjazne środowisku,

  • preferuje zakupy w lokalnych sklepach,

  • częściej niż w przeszłości wykorzystuje kartę kredytową.

Według danych Czech Consumer Association aż 60% czeskich konsumentów wybiera lokalne firmy. Trzonem sukcesu biznesowego na tym rynku są odpowiednie usługi reklamowe i posprzedaż.

To przekłada się na działania najważniejszych użytkowników serwisów społecznościowych, którzy chcą tą drogą pozyskać nowych klientów. Większość sklepów internetowych, portali randkowych czy witryn aukcyjnych korzysta z wyszukiwarek seznam.cz, google.cz, volny.cz, atlas.cz czy centrum.cz, ponieważ w ten sposób pragną być bardziej widoczni dla lokalnych konsumentów.

Czech Consumer Association radzi szukać klientów w takich sektorach rynku, jak:

artykuły gospodarstwa domowego,

budownictwo,

produkty etniczne,

sektor nowych technologii,

sektor farmaceutyczny.

Warto mieć na uwadze: Czesi to społeczeństwo starzejące się. W związku z tym dużym potencjałem są usługi skierowane do osób starszych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *