Od czego zależy czas przewidziany na tłumaczenie?

Tłumaczenia to branża, gdzie bardzo dużą rolę odgrywa czynnik ludzki. To od człowieka zależy bowiem szybkość i jakość wykonanej usługi. Od jego wiedzy, doświadczenia i umiejętności. Tłumacz często nie może przyśpieszyć samego tłumaczenia, natomiast możliwa jest optymalizacja tych elementów, które składają się na cały proces.

Jak przyśpieszyć tłumaczenie?

Aplikacje pozwalają na przyśpieszenie procesu tłumaczenia, a profesjonalny (czyli taki, który codziennie korzysta z odpowiednich programów) tłumacz będzie mógł osiągnąć znacznie lepsze rezultaty niż osoba, która do tej pory tłumaczy bez użycia programów CAT.

Tłumaczenie jest też szybsze dzięki glosariuszom (nie trzeba poświęcać tyle czasu na szukanie terminologii w słowniku), pamięci tłumaczeniowych i zgłębianiu danego tematu.

Każde kolejne zlecenie dotyczące tej samej tematyki sprawia, że oferujesz lepsze tłumaczenie w krótszym czasie. Wszystko zależy więc od specjalizacji.

Z czasem wypracujesz sobie najskuteczniejsze metody tłumaczenia, które pozwolą Ci świadczyć wyższą jakość.

Można także optymalizować te procesy, na które wiele osób nie zwraca uwagi. Już samo korzystanie z myszki zajmuje kilka minut dziennie, natomiast nauczenie się skrótów klawiaturowych zaprocentuje szybszą pracą. Warto zastanowić się także nad zakupem klawiatury z trackpointem, która pozwala na manipulowanie kursorem bez odrywania rąk.

Aplikacje dla tłumaczy zajmują coraz więcej miejsca na dysku i obciążają komputer. Może to prowadzić do jego powolnej pracy, co wpływa na zmniejszenie prędkości działania i jest frustrujące – tłumacz powinien raz na 2 lata wymienić niektóre podzespoły komputera, albo zmienić go na nowy.

Przyśpieszanie wyceny

Długa wycena dokumentów to kolejny czynnik, który może zniechęcać klientów. Tłumacze, którzy działają samodzielnie, mają znacznie mniejsze możliwości od biur tłumaczeń – zwykle ich praca dzieli się na dwa etapy, a więc obsługa klientów i samo tłumaczenie. Wielu tłumaczy, szczególnie osoby oferujące swoje usługi za wysokie stawki (czyli specjaliści), zatrudniają kogoś do obsługi klientów. Pozwala to na zminimalizowanie czasu, jaki trzeba poświęcić na wycenę każdego pliku.

W jaki sposób najlepiej kontaktować się z klientem?

Podstawową drogą komunikacji jest formularz i e-mail, dzięki którym klient przesyła swoje pliki do biura (lub do tłumacza) i w ciągu kilkunastu minut otrzymuje wycenę. Jeszcze nowocześniejszą metodą jest chat. Mimo wszystko nie będziesz w stanie jednocześnie obsługiwać klientów i tłumaczyć – będzie to dla Ciebie zbyt rozpraszające. Podobnie jest z obsługą telefoniczną.

E-mail i formularz to opcja, która pozwala na kilkuminutowe opóźnienie. Klient nie będzie czekał na połączenie z chatem, ale taki czas oczekiwania na e-mail jest oczywisty.

Nauka klienta

Czas potrzebny na obsługę klienta można jednak skrócić. Jeśli klient ma dokumenty w formacie JPG, ale na swoim komputerze posiada je w formie edytowalnej, warto poprosić o ich udostępnienie. Warto też stworzyć na stronie internetowej dział FAQ.

Sprawdź czy nie zgłasza się do Ciebie zbyt wielu klientów, którzy na przykład:

  • Oczekują tłumaczenia z języka, którego nie oferujesz.
  • Mają nierealistyczne oczekiwania finansowe względem ceny tłumaczeń.
  • Nie wiedzą, w jaki sposób można zamówić tłumaczenie i za każdym razem dzwonią.

Być może na Twojej stronie internetowej brakuje potrzebnych informacji.

Jednym z najlepszych sposobów na wykorzystanie czasu jest optymalizowanie procesów działania. Raz na jakiś czas sprawdzaj czy w Twojej firmie trzeba coś poprawić i usprawnić – jeśli tak, zlikwiduj problem. Ta inwestycja szybko się zwróci.

Przykładem mogą być programy CAT – na pierwszy rzut oka są one bardzo drogie i dają niewielki zysk – nieco skracają czas działania. Gdy pracujesz z programem przez kilka miesięcy i poznasz go od podszewki, pozwoli Ci funkcjonować efektywniej. Gdyby zsumować te wartości, okaże się, że zakup programu za kilka tysięcy złotych (na przykład Studio Trados) jest świetną inwestycją. Dzięki niemu zaoszczędzisz miesięcznie kilkanaście godzin, dlatego program się zwróci.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *