Rola NLP w biznesie

NLP jest bardzo popularnym zagadnieniem, które wzbudza ogromne kontrowersje. Sam znam kilka osób, które są zafascynowane tą metodą, ale nie brakuje także takich, które uważają ją za manipulację i oszustwo.

Przedstawmy tę metodę bliżej, by móc ocenić, która z tych koncepcji jest prawdziwa. Według specjalistów od NLP, komunikujemy się ze światem zarówno przez słowa, jak i komunikację niewerbalną. Programowanie neuroligwistyczne oznacza sprawia, że za pomocą różnych metod werbalnych i niewerbalnych, można wywierać na innych osobach określone zachowania.

Mogą być one stosowane w niecnych celach (jak manipulowanie innymi osobami) oraz w rozwoju osobistym czy biznesowym. NLP obejmuje takie dziedziny jak komunikacja, rozwój osobisty i psychoterapia. Jest też nierozerwalnie połączone z językiem. Dzięki niemu ludzie mogą lepiej zrozumieć zachowania innych.

NLP  może korzystnie wpłynąć także na nasze funkcjonowanie i pomóc nam osiągnąć sukces. Czy można je zdefiniować jako instrukcję obsługi umysłu? NLP ocenia jak zachowują się inne osoby. Patrząc komuś w oczy, dowiadujemy czy mówi prawdę, czy też kłamie. Inną  z zasad jest czynienie długich przerw podczas mówienia, dzięki czemu druga osoba będzie mogła nawiązać z nami lepszy kontakt niewerbalny.

Zwolennicy NLP w biznesie twierdzą, że może dać wiele korzyści  – pomaga w zmniejszeniu ilości konfliktów, lepszej komunikacji i pozwala się motywować do działania. Osoby, które dobrze poznały NLP są lepiej postrzegane jako kandydaci na stanowisko mentora, managera lub szkoleniowca. Potrafią dobrze zarządzać zespołem, negocjować i motywować inne osoby.

NLP w dużej mierze podobne jest do tłumaczeń – ludzie porozumiewają się ze sobą na różne sposoby, a kluczem do efektywnej komunikacji jest wzajemne zrozumienie. Jeśli Twój klient porozumiewa się raczej na płaszczyźnie wyrazów, powinieneś do niego mówić w taki sposób, który pozwoli mu zobaczyć pewne rzeczy oczami wyobraźni. Rozmawiając z taką osobą, można użyć argumentu  – „Zaraz Ci coś pokażę”, albo „Widzę Twoją wizję”.  Będzie ona dbała o wygląd i otoczenie.

Są też osoby, które wolą posługiwać się argumentami dotyczącymi dotyku lub słuchu. Komunikaty wizualne nie będą do nich docierały. Przypomina to nieco porozumiewanie się różnymi językami. Osoby typu kinestetycznego mówią więcej o tym co czują. Podczas przedstawiania im pewnych wydarzeń musisz opowiadać o odczuciach bohatera.

Oczywiście, te typy mogą się ze sobą łączyć. Jak rozpoznać, który język jest wykorzystywany przez naszego klienta? Warto przede wszystkim przysłuchać się temu, w jaki sposób będzie mówił. Każda osoba daje nam komunikaty wizualne pozwalające na ocenę jego metody porozumiewania.

Inną techniką NLP jest podział na osoby, które wolą dokładnie przemyśleć jedną kwestię lub działają bardziej emocjonalnie. Staraj się więc dopasować dokładnie swój przekaz.

Jak NLP pomaga w sprzedaży?

Dobra komunikacja jest niezbędna do sprzedaży, a NLP pozwala ją poprawić w bardzo krótkim czasie.

Wiedząc jak rozmawiać z klientem i jakie argumenty mu przedstawić, możesz sprzedać swój produkt o wiele szybciej. Aby tak się stało, musisz najpierw wsłuchać się w to co mówi klient, a następnie dopasować sposób komunikacji.

Gdy kupowałem ostatnio komputer, sprzedawca robił wszystko, by mi go nie sprzedać.  Na początku rozmowy powiedziałem, że szukam komputera do pracy biurowej i nie zależy mi na karcie graficznej ani na nowym systemie Windows 10. Sprzedawca mimo to podkreślał moc komputera, dużą pojemność dysku i zachwalał matrycę HD.

Te elementy nie miały dla mnie żadnego znaczenia, dlatego kupiłem sprzęt w innym sklepie. Klient, który kupuje telefon ze wzmocnioną obudową, na pewno nie będzie potrzebował w nim łącza Wi-Fi czy dużego ekranu. Sprzedawca, który nie słucha swojego klienta, nie może liczyć na to, że długo utrzyma się w pracy.

Rozmawiając z odbiorcą, staraj się wyłapywać wartości, jakimi się kieruje i dostosować swoje argumenty do jego potrzeb.

Jeśli Twój klient zwraca uwagę na cienkie ramki w smartfonie oznacza to, że kieruje się prestiżem, elegancją i wyglądem.  Osoba, która sugeruje się dotykiem sprawdzi czy smartfon jest porządnie wykonany i czy nie skrzypi po mocnym przyciśnięciu.

Komunikuj się na większą skalę

W poprzednich akapitach opisaliśmy jak wygląda komunikacja między dwiema osobami.  Okazuje się jednak, że nie trzeba jej ograniczać do kontaktów oko w oko, ponieważ NLP ułatwia rozmowę w dużym gronie oraz tworzenie komunikatów reklamowych.

Nowym trendem w marketingu jest tworzenie infografik. Jest wiele osób, które łatwiej odbierają różne bodźce w formie wizualnej.  Kierując swoją ofertę, nie zapominaj o tej grupie i dodaj do tekstu sporo grafiki.

Dobrym rozwiązaniem jest także wykorzystywanie diagramów i wykresów, które pozwolą odnaleźć się wśród dużej ilości cyfr. Coraz popularniejsze jest także nagrywanie podcastów i umieszczanie w nich transkrypcji tego, co napisaliśmy na stronie. Wpłynie to pozytywnie na odbiór Twojej witryny czy oferty.

Dlaczego NLP jest tak często krytykowane?

NLP jest niedocenianie. Często można się spotkać z niewłaściwym stosowaniem tych metod, przez co ludzie orientują się, że są ofiarami manipulacji. NLP na pewno nie będzie sposobem na czytaniem w ludzkich myślach i  sterowanie ich zachowaniem. Wielu trenerów NLP twierdzi, że może zaoferować niesamowite wyniki w ciągu kilku dni. Oczywiście, nie jest to prawdą i należy unikać osób, które proponują Ci nierealne korzyści w zamian za odpowiednią kwotę pieniędzy.

Wiele z koncepcji stosowanych w NLP opiera się na pseudonauce. Moim zdaniem, warto przeczytać kilka książek na ten temat przynajmniej po to, by uniknąć manipulacji ze strony innych. Miej świadomość, że istnieje takie coś jak NLP i że niektóre osoby mogą je stosować w niecnych celach.

Uważaj także na „specjalistów” od NLP, którzy używają konstrukcji ściągniętych żywcem z amerykańskich podręczników – zwykle nie mają one nic wspólnego z polską rzeczywistością i brzmią bardzo nienaturalnie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *