Ważna rola storytellingu

Storytelling to jeden z najważniejszych trendów w marketingu, który pozwala opowiedzieć o Twojej firmie w sposób, który zainteresuje odbiorców. Dzięki niemu, można budować relacje z klientami i przebić konkurencję. W XXI wieku nikt nie chce już czytać od ilu lat działa Twoja firma i jakie osiąga zyski. Jeśli jednak przedstawisz to w pozytywnej formie opowiadania, zainteresujesz odbiorców.

Warto brać przykład z firm międzynarodowych, które używają opowiadań na każdym kroku. Poprawiają komunikację z klientami i zwiększają szansę na zyski.

Dobrze opowiedziana historia daje ogromną przewagę nad innymi firmami. Dzięki niej, możesz zyskać większe zainteresowanie Twoją marką, nawet wtedy, gdy nie masz możliwości na promowanie się w inny sposób. Autentyczna historia pokazuje unikalność Twojej marki i pokazuje ją w dobrym świetle na nowym rynku.

Na co zwrócić uwagę, podczas tworzenia historii firmowych?

Jest kilka kluczowych elementów, na które zwracamy uwagę, podczas tworzenia historii. To przedstawienie konfliktu, autentyczność marki i dbanie o odbiorców. Konflikt w historii jest niezbędny do zwiększenia dynamiki i przykucia zainteresowania odbiorcy. Zwykle tworzy się go w taki sposób, by nawiązywał do problemów spotykających odbiorcę.

Przykładowo – Charles Atlas posłużył się storytellingiem podczas promocji swojego urządzenia do ćwiczeń. Przedstawił w nim historię mężczyzny, którego ktoś obraził na plaży dlatego, że nie był umięśniony.

Następnie pokazano rozwiązanie problemu – ćwiczenia na tym urządzeniu. Atlas sprzedał się w milionach egzemplarzy i stał się jednym z symbolów treningu siłowego. Problemy dotykające odbiorców mogą się różnić, w zależności od tego, w jakim miejscu mieszkają.

Bardzo ważną kwestią jest przekazanie prawdziwej historii. Będziesz mógł wówczas uniknąć ewentualnej wpadki (konkurencja chętnie wytyka historie wyssane z palca), a także bardziej zaangażujesz odbiorców. Zastanów się, jak storytelling wpłynie na emocje Twoich odbiorców – powinien ich przede wszystkim motywować do działania i pokazywać szansę na zmianę. Rozśmieszenie użytkownika czy też wprowadzanie go w smutny nastrój, może mieć odwrotny skutek od zamierzonego.

Oprzyj swoją opowieść na fundamentach

Jeśli masz problem ze stworzeniem ciekawej opowieści, może to wynikać z chaotycznego działania. Najpierw wypisz sobie rzeczy, które chcesz umieścić w swojej opowieści, a dopiero później zajmij się tworzeniem.

To szczególnie ważne, gdy zamierzasz stworzyć serię historii, a nie tylko poprzestać na jednej. Zastanów się, jaki charakter ma mieć Twoja marka – pomoże Ci w tym między innymi książka Josepha Campbella „Bohater o tysiącu twarzy”.

Każda firma (a nawet każda marka) będzie wymagała nieco innego sposobu opowiadania. Marka Land Rover czy Victorinox opowiada o przygodzie, marki kosmetyczne – o pięknie i wellness. Sieć Virgin czy Heyah to marki buntownicze, podczas gdy Play czy Orange, kojarzą się z biznesem lub doradztwem. Wybierz jasny przekaz marketingowy, którym chcesz się posługiwać i staraj się go nie zmieniać. Dzięki temu, można dotrzeć do odbiorców z określonej grupy docelowej. Zmiana wizerunku marki często jest zbyt trudna i łatwiej jest ją zastąpić nową marką. Przykładowo – Toyota była kojarzona w USA z tanimi, małymi samochodami dla osób o niższych dochodach, dlatego wprowadzenie na ten rynek luksusowych modeli, nie miało sensu. Zamiast tego, firma postawiła na Lexusa, bez negatywnych konotacji.

Jeśli planujesz podbić międzynarodowy rynek, musisz zdawać sobie sprawę, że historia, która sprawdzi się w przypadku jednego kraju, może być źle odebrana w drugim.

Należy dopasować historię także pod względem tego, czy Twoja marka jest zupełnie nowa, czy też ludzie ją już znają.

Jeśli działasz już przez jakiś czas na określonym rynku i udało ci się nawiązać relacje z Twoimi klientami, zastanów się, czy robisz to maksymalnie efektywnie i jakie jeszcze komunikaty mogą mieć pozytywny wpływ na odbiór marki. Jak znaleźć pomysły na historie? Naszym zdaniem, wystarczy przejrzeć korespondencję z klientami prowadzoną przez e-mail i social media. Są tam setki pomysłów na stworzenie interesujących treści, a dodatkowo, będą one dopasowane do potrzeb odbiorców z danego rejonu.

Jeśli nie masz zbyt dużej ilości zapytań, przejrzyj fora internetowe i profile społecznościowe innych firm, gdzie także znajdziesz inspirację.

Jak budować historie?

Interesującym momentem w życiu każdej firmy jest chwila jej powstania. Warto opowiedzieć, jak doszło do poznania się osób, które następnie zaoferowały klientom coś świetnego.

Historia firmy nie musi być podana w nudnej formie – warto umieścić w niej jakieś dodatkowe, ciekawe informacje.

Powszechnie popełnianym błędem jest nadmierna mitologizacja firmy i przedstawianie jej w zbyt nudny sposób. Staraj się tego uniknąć. Zadaniem storytellingu jest skuteczne przekazywanie treści i prezentowanie dorobku firmy w atrakcyjny sposób. Nie musisz wykorzystywać wyłącznie słowa pisanego – historię firmy bardzo ciekawie przedstawisz w formie infografiki. Jestem pewny, że czytelnicy zapoznają się z nią znacznie chętniej, niż z nudnym wypracowaniem.

Co składa się na dobrą historię?

Po pierwsze, każda firma o międzynarodowym zasięgu musi zapomnieć o stworzeniu jednego przekazu marketingowego dla wszystkich krajów. Staraj się opowiadać podobne historie, które będą jednak dopasowane do potrzeb osób z różnych rejonów świata. Powinny być powiązane podstawowym przekazem, czyli charakterem marki. Bardzo ważna jest szczerość i przekazywanie tylko prawdziwych informacji.

Dobra historia może być wykorzystywana wiele razy, w ramach różnych kampanii – jej plusem jest to, że ma znacznie dłuższą „żywotność” od innych akcji marketingowych i zapada ludziom w pamięć. Jak pisał Seth Godin – dobra historia jest przekazywana przez klientów i może zdobyć znacznie większy zasięg, niż zwykła reklama czy billboard.

Zacznij od dokładnego przeanalizowania rynku i potrzeb odbiorcy. Pomyśl też, jaka jest pozycja Twojej firmy w stosunku do innych przedsiębiorstw z branży. Przykładowo – Samsung zdobywa serca odbiorców przez naśmiewanie się z Apple. Ironizując z map, które wyprowadziły użytkowników w pole, Samsung zrzesza ludzi o podobnym światopoglądzie. Może to prowadzić także do tego, że fan Apple przekaże film innym osobom, ponieważ skłoni go do myślenia. Źródłem inspiracji do stworzenia historii są także Twoi pracownicy, którzy mogą znać potrzeby klientów znacznie lepiej od osób z działu marketingu.

Jednym z najlepszych sposobów na komunikowanie się z odbiorcami jest dziś wideo, a następnie – fotografie i artykuły.

Ponownie warto wspomnieć o podejściu Setha Godina – według niego, w XXI wieku nie ma już miejsca na reklamę bezpośrednią i spam, bo ludzie robią wszystko, by blokować te źródła. Storytelling i chwytliwe spoty nie wywołują takiego negatywnego efektu i są chętnie oglądane. Dużym powodzeniem cieszą historie z humorem. Marketingowcy z Anglii odkryli, że osoby starsze wolą oglądać opowiadania, po których widać, że są zmyślone, natomiast młodsi wybierają te autentyczne.

Jak widzisz, stworzenie dobrej strategii storytellingu wymaga dokładnego dopasowania do potrzeb odbiorców. Jeśli chcesz, by Twoja historia była dobrze odebrana w każdym miejscu, powinieneś skorzystać z usług tłumacza oferującego lokalizację tekstu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *