CMS, co to takiego? Nawet jeśli nie wiesz, co to jest, istnieje duża szansa, że miałaś z nim do czynienia. Pod tym tajemniczym skrótem kryje się Content Management System, czyli mówiąc po polsku system zarządzania treścią w serwisie internetowym, dzięki któremu w łatwy i szybki sposób możesz tworzyć, edytować i aktualizować treści na swojej stronie bez znajomości, chociażby HTML.

Co to jest CMS i jak działa?

Pod skrótem CMS kryje się angielski termin Content Management System, co w języku polskim znamy jako system zarządzania treścią. Jest to oprogramowanie, z którego pomocą w prosty sposób możemy stworzyć i prowadzić stronę internetową. Jego atutem jest to, że umożliwia późniejszą rozbudowę czy aktualizację za pomocą interfejsu użytkownika. Zintegrowany z narzędziami tj. TMS i CAT umożliwia ciągłą lokalizację.

System CMS powstał w 1995 roku. To właśnie wtedy założyciele amerykańskiej firmy o nazwie CNET stworzyli system PRISM, czyli Presentation of Realtime Interactive Service Material) – zawierał rozwiązania, które znajdziemy we współczesnych systemach zarządzania treścią. W tym samym czasie firma Vignette przeniosła się z Anglii do USA, aby znaleźć dla siebie rozwojowe środowisko publikacji witryn. To właśnie te dwie firmy – CNET i Vignette – połączyły siły.

Do czego służy CMS?

WhatCMS.org podkreśla, że CMS oferuje znacznie więcej niż zarządzanie treścią i obrazami. Wśród dodatkowych możliwości systemu wymienia m.in.: projektowanie wyglądu stron, śledzenie sesji użytkowników czy obsługę wyszukiwańi.

Do najbardziej podstawowych funkcji oferowanych użytkownikom CMS-ów należą np.: wyszukiwanie i pobieranie, zarządzanie formatem czy publikowanie.

Z pomocą tego systemu dodasz artykuły na swojej stronie, wstawisz film czy grafiki, zaktualizujesz ofertę i zmienisz wygląd witryny. Najlepsze w tym wszystkim jest to, że każdą z tych czynności wykonasz samodzielnie, bez potrzeby zatrudniania specjalisty, który wykona to wszystko za Ciebie.

Obecnie najbardziej znanymi i zarazem cieszącymi się największą popularnością, są: WordPressii, Joomlaiii, Drupaliv.

Tym, co sprawia, że CMS-y cieszą się popularnością, jest to, że są intuicyjne, wygodne, umożliwią szybkie wprowadzanie zmian, a do tego dają Ci niezależność. Z punktu widzenia przeciętnej osoby ich ogromnym walorem jest to, że nie wymagają one wiedzy programistycznej.

Pamiętaj, dobry CMS „pomaga” Ci szybko stworzyć stronę internetową, w taki sposób, jak chcesz i bez potrzeby ukończenia specjalnych kursów. Dobrze zwrócić uwagę, aby miały narzędzia i wtyczki SEO. Oczywiście, zawsze taki system powinien odpowiadać Ci i Twoim potrzebom!

Rodzaje systemów do zarządzania treścią

Zdajesz sobie sprawę, że istnieje wiele różnych CMS-ów? Warto mieć tego świadomość, aby wybrać ten, który „sprosta” Twoim potrzebom i najlepiej „wpasuje się” w Twoje potrzeby.

CMS-y ze względu na zastosowanie możemy podzielić na:

  • systemy zarządzania dokumentami (angielskie document management),
  • systemy zarządzania wiedzą (knowledge management),
  • zasobami cyfrowymi (digital asset management),
  • systemy zarządzania obiegami treści (enterprise content management),
  • systemy zarządzania treścią znajdującą się na stronie internetowej (web content management).

Systemy zarządzania treścią możemy podzielić jeszcze na następujące rodzaje:

  • systemy w zależności od przeznaczenia – są to systemy przeznaczone pod konkretny typ serwisu, np. sklep, wizytówka czy strona firmowa,
  • Open Source – np. WordPress, jest to taki system, który daje dostęp do plików i kodu źródłowego, co umożliwia samodzielne dokonywanie zmian,
  • System abonamentowy, SaaS – np. Shoper, jest to takie oprogramowanie, które jest współdzielone przez wielu klientów, ale przez to nie mają oni dostępu do kodu witryny,
  • Dedykowany autorski system CMS – najprościej mówiąc, jest to system przygotowany na zamówienie.

Najważniejsze funkcje dobrego CMS-a

Chciałbyś poznawać najważniejsze funkcje dobrego CMS-a? Zastanawiasz się, na co zwrócić uwagę na ten temat? Te informacje Ci się przydadzą!

  • Przede wszystkim panel administratora na stronie powinien być czytelny i umożliwiać sprawne edytowanie oraz konfigurowanie różnych elementów na stronie.
  • Łatwy i intuicyjny w obsłudze.
  • Dobry CMS nie ogranicza się jednak tylko do spraw wizualnych czy tych odnoszących się bezpośrednio do treści, ale dawać pole działania do zmian związanych z kwestiami technicznymi (SEO i SEM).
  • CMS na wysokim poziomie to narzędzie, które umożliwia Ci kompleksowe zarządzanie treścią – od struktury, przez edycję linków, aż po edytowanie zdjęć.
  • Łatwa edycja bez konieczności znajomości HTML, PHP czy CSS.
  • Możliwość zarządzania adresami url podstron.
  • Możliwość tworzenia kont w systemie, które mają różne uprawnienia.
  • Możliwość zainstalowania dodatkowych modułów, np. chatów, galerii zdjęć czy map.
  • Tworzenie stron w wielu wersjach językowych.
  • CMS powinien także poprawiać widoczność Twojej strony www w przeglądarkach internetowych.
  • Powinien mieć konfiguracje analityki.

Jak wybrać najlepszy CMS dla siebie? Przede wszystkim zastanów się, czy interesuje Cię wariant darmowy, czy też możesz pozwolić sobie na wariant płatny. Przemyśl, co ma Ci „dać” taki system – zwróć więc uwagę na funkcje (edytor treści, zarządzanie użytkownikami, integracje z zewnętrznymi narzędziami w CMS, funkcje typu e-commerce i marketingowe). Dobrze też „sprawdzić” różne warianty i po przetestowaniu nastawić się na pójście konkretną drogą. Zwróć uwagę również na to, czy dany system zarządzania treścią jest rozwojowy. Oceń łatwość obsługi, poziom bezpieczeństwa czy wsparcie techniczne. Zawsze patrz na to, jak dany CMS „przystaje” do Twoich potrzeb (dobrze odpowiedzieć sobie na pytania: jaką stronę chcę zbudować? Jak ma ona wyglądać? Co ma się na niej znaleźć? Zarządzam nią sam czy płacę za to osobie trzeciej?). Nie zapomnij również o swoich umiejętnościach – jeżeli nie znasz np. HTML-a, masz inne opcje niż ktoś, kto jest z nim obyty.

Jedno jest pewne, CMS-ów jest tyle, że masz w czym wybierać. Być może dobrze zagłębić się w sprawie, znaleźć osoby, które kiedyś były w podobnej do Ciebie sytuacji czy zwyczajnie „protestować” niektóre opcje.

Najpopularniejsze CMS-y

Bezpieczeństwo, funkcjonalność, wydajność czy stabilność systemu mają decydujący wpływ na to, że niektóre systemy zarządzania treścią cieszą się większym zainteresowaniem niż inne.

Oto CMS-y, które cieszą się popularnością:

  • WordPress – bez najmniejszych wątpliwości możemy powiedzieć, że to najpopularniejszy CMS nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Jest to platforma Open Source. Popularność tego systemu wiąże się z łatwością i intuicyjnością jego obsługi – niemal każda osoba, która nie ma bladego pojęcia o sprawach związanych z programowaniem, bez problemu sobie z nim poradzi. Co ważne, ilość dostępnych darmowych wtyczek i motywów jest tak duża, że każdy samodzielnie i bez nakładu finansowego może rozbudować swoją stronę internetową. Gdzie sprawdzi się najlepiej? Przede wszystkim to CMS idealny do tworzenia blogów czy niezbyt skomplikowanych stron www.
  • Joomla – powszechnie uchodzi za bardzo dobrze narzędzie do zarządzania stroną internetową. Jest bardziej zaawansowany niż WordPress, a do tego daje dostęp do kodu źródłowego i innych dodatków. Oferuje także wiele poradników. Przetłumaczono go na kilkadziesiąt języków świata!
  • Drupal – jest to narzędzie, które uważane jest powszechnie za bardzo dobre do zarządzania zaawansowaną stroną internetową. Rozbudowany panel administracyjny pozwala wprowadzać różne modyfikacje i zarządzać serwisem. Trzeba tu jednak wziąć pod uwagę, że w zaawansowanych sytuacjach należy tu znać HTML, PHP i CSS.
  • Blogger – jest to oprogramowanie dedykowane dla stron internetowych typu blog. Jest prostym narzędziem, które przeznaczone jest bardziej dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z blogowaniem, co także ma wpływ na to, że jego możliwości są ograniczone.

Wspomnimy jeszcze, że wśród tych najpopularniejszych CMS-ów są także sklepy internetowe, w tym: PrestaShop, Shoper, WooCommerce i Magento.

i WhatCMS.org, „What is a CMS?”, https://whatcms.org/, aktualizacja z dnia 16.01.2020.