Szukając samochodu warto skorzystać z francuskich serwisów ogłoszeniowych. Poniżej przedstawiamy listę najpopularniejszych portali:
www.autoscout24.fr
www.leboncoin.fr
www.toutautoannonces.com
www.automoto-annonces.com
www.annonces.com/vehicules.html?p=6
www.automarche.fr/recherche/
www.paruvendu.fr
www.annoncenet.fr
Jaki dokument sprzedaży otrzymam podczas zakupu auta?
Jeśli kupujesz samochód od prywatnego sprzedawcy musisz sporządzić umowę kupna-sprzedaży. Wtedy też otrzymasz przekreślony dowód z datą zawarcia transakcji (według obowiązującego we Włoszech prawa) oraz z podpisem właściciela samochodu. W przypadku zakupu samochodu na aukcji otrzymasz fakturę zakupu.
Niezbędnymi dokumentami do rejestracji i wywozu samochodu jest:
- umowa sprzedaży ( lub faktura) – ważne aby w umowie był wpisany kraj docelowy,
- przekreślony i podpisany dowód rejestracyjny, tzw. carte grise
- Specjalne tablice W Export, oraz dokument o tej samej nazwie – zarówno tablice jak i dokument możesz nabyć w prefekturach (francuskich urzędach). Na wydanie będziesz czekać maksymalnie dwa dni, od momentu złożenia wniosku. W przypadku uszkodzenia samochodu może się zdarzyć, że urzędnik umieści na carte grise adnotację – „circulation intredite, czyli ”jazda zabroniona”. Taki komunikat oznacza zakaz poruszania się po drogach, nie tylko Francuskich, ale także poza zagranicą. W takim wypadku samochód będziesz mógł przewieźć tylko na lawecie. Karta pojazdu W Export pozostaje ważna przez okres 30 dni, zawierając dane nowego właściciela, oraz kraj przeznaczenia.
- Ubezpieczenie – oprócz tablic i nowej karty pojazdu musisz zadbać także o międzynarodowe ubezpieczenie.
Procedura rejestracji w pigułce:
Po złożeniu dokumentów w prefekturze w ciągu 48 godzin powinieneś otrzymać dokument na podstawie, którego będziesz mógł wywieść auto. Koszt zaświadczenia to wydatek, w wysokości 46 euro. Następnie wyrabiasz tablice rejestracyjne – koszt od 15 do 25 euro i ubezpieczasz samochód na 5, 8 lub 15 dni.
UWAGA! Zawsze zwracaj uwagę czy pojazd posiada oryginalną carte grise. Może się bowiem zdarzyć, że sprzedawany pojazd, który uległ poważnemu wypadkowi nie posiada tego dokumentu w oryginalne. W takim przypadku nie uda Ci się dostać karty W Export i nie zostaniesz dopuszczony do ruchu. Wtedy jedynym wyjściem na sprowadzenie samochodu jest przewiezienie go na lawecie.
Jak uniknąć kary w Niemczech i dlaczego tablice eksportowe są takie ważne?
Kupując samochód we Francji musisz wiedzieć, że francuski dowód rejestracyjny (carte grise) nawet po przekreśleniu, pozostaje ważny na terenie Francji przez 30 dni, jeśli dołączony do niego zostanie dowód zakupu lub faktura. Jeśli jednak przekroczysz francuską granicę dokument ten natychmiast traci ważność.
Z nadarzającej się okazji korzystają niemieccy policjanci, którzy uznają samochody z takimi dokumentami, za nieposiadające ważnej rejestracji. W momencie kontroli musisz się liczyć z wysokim mandatem, w wysokości nawet do 700 euro i odholowaniem pojazdu na strzeżony parking. W takim przypadku trzeba niestety sprowadzać lawetę. Koszt zatrzymania z mandatem, opłatą za parking i zapłatą za lawetę może nawet wynieść 5 tysięcy euro!
Istnieje sposób by uniknąć takiej sytuacji. Musisz wykupić wspomniane wcześniej tablice eksportowe. Aby je wykupić udajesz się do urzędów zwanych prefekturami. Istnieje jednak jeden warunek, który musisz spełnić – oprócz faktury lub umowy kupna-sprzedaży, musisz okazać kartę grise z ważnymi badaniami technicznymi. Jeśli chcesz uniknąć niepotrzebnych komplikacji, dobrze upewnij się czy samochód posiada aktualny przegląd jeszcze przed transakcją.
Koszty poniesione w prefekturze wyglądają następująco:
a) tablice eksportowe W Export – wydatek od 10 do 22 euro
b) eksportowy dowód rejestracyjny – od 25 do 35 euro
Ile zapłacę za polisę?
Aby legalnie szosować po europejskich drogach musisz jeszcze wykupić polisę. Koszt polisy jest uzależniony od liczby dni na, którą została wykupiona. Jeśli wykupisz polisę na 5 dni powinieneś zapłacić 93 euro, jeśli na 8 – 100 euro, lub na 15 dni – 115 euro.
Co oznacza przekreślony dowód?
Po sprzedaży samochodu dowód rejestracyjny tzw. Certificat d’immatriculation, powinien zostać ręcznie przekreślony przez francuskiego urzędnika z dopiskiem „Vendu pans” z datą i podpisem. Przekreślenie oznacza, że auto zostaje sprzedane i wyrejestrowane we Francji, zachowując jednak nadal francuskie tablice rejestracyjne.
Jak sprawdzić przebieg samochodu?
Będąc we Francji warto zweryfikować stan przebiegu samochodu. Możesz tego dokonać dzięki posiadanym dokumentom z badania technicznego z których odczytasz adres stacji technicznej. Na nowych winietkach naklejanych na szybach (znajdujących się zawsze po prawej stronie szyby, w dolnym rogu), obowiązujących we Francji od 2011 roku, można odnaleźć nr autoryzacji stacji dzięki którym łatwo odnaleźć stację w której dokonywano badanie.
Dzięki tego rodzaju naklejce na szybie każdy samochód możesz w prosty sposób sprawdzić. Choć winietki na szybie nie są we Francji obowiązkowe, to prawie wszystkie samochody powyżej 4 lat, je posiadają, ponieważ ich brak mógłby zwrócić uwagę policji.
W przypadku braku naklejki istnieje podejrzenie, że sprzedawca chciał zataić prawdziwy przebieg, lub kupił auto z niepewnego źródła, gdzie podkręcono licznik.