Copywriter – na czym polega jego praca i jak nim zostać?

13 kwietnia 2021

Bardzo często w ręce tłumaczy-freelancerów czy biur tłumaczeń trafiają materiały wcześniej przygotowane przez osoby wykonujące zawód copywritera. Czasem jest to content marketing czy teksty do pozycjonowania stron internetowych, a czasem są to najwyższej klasy merytoryczne materiały czy różnego rodzaju treści marketingowe. Większość tych tekstów ma wspólny mianownik: ich celem jest wywołanie ściśle określonej reakcji u odbiorcy docelowego. Sprawdzamy dziś na czym polega praca copywritera i jak nim zostać?

Kim jest copywriter?

Słownik Języka Polskiego PWN podaje nam, że copywriter jest to „osoba przygotowująca teksty reklam i ogłoszeń”i. Do powyższej definicji warto dodać jeszcze, iż osoba pracująca jako taki specjalista odznacza się lekkim piórem i posiada umiejętność wpływania na czytelnika tak, aby poprzez przygotowaną treść „popchnąć” go do określonego działania. Najlepszych copywriterów charakteryzuje to, że są zarówno sprawnymi pisarzami, wnikliwymi badaczami, jak i dobrymi psychologami i sprzedawcami. Pierwszym na świecie copywriterem pracującym w pełnym wymiarze godzin był Amerykanin, John Emory Powers (1837–1919)ii.

Copywriter – jak nim zostać?

Chcesz zostać copywriterem? Steve Jobs ma dla Ciebie radę: “gdyby dzisiejszy dzień był ostatnim dniem mojego życia, czy chciałbym w nim robić to, co zamierzam dziś robić?”. Z kolei Albert Einstein przypominał zawsze: “najpierw postaraj się być wartościowym człowiekiem, sukces nadejdzie sam”. Na początku powinieneś być szczery sam ze sobą. Postaw sobie kilka pytań: czy copywriting to coś dla Ciebie? Czy lubisz pisać teksty sprzedażowe, reklamowe, marketingowe? Czy masz lekkie pióro? Kluczowe są tu Twoje predyspozycje, ale również nabycie niezbędnych umiejętności oraz wiedza. Warto zdać sobie sprawę z tego, że dobry copywriter to ktoś, kto nie tylko jest sprawnym pisarzem, ale ma również wiedzę o technikach sprzedaży i zna się choć trochę na psychologii.

Jak możesz zostać copywriterem? Kilka wskazówek dla kogoś, kto myśli o tym, aby zarabiać na pisaniu tekstów.

  • Jeżeli znasz kogoś, kto pracuje jako copywriter (freelancer lub ma etat w agencji reklamowej czy w innej firmie), porozmawiaj z taką osobą i zapytaj o to, w jaki sposób ta osoba znalazła się w miejscu, w którym jest teraz.
  • Poczytaj notki biograficzne i wszystkie dostępne informacje na temat najlepszych copywriterów w branży, zarówno tych w Polsce, jak i tych na świecie. Prześledź ich ścieżkę edukacji i kariery. W ten sposób będziesz mógł sprawdzić czy istnieje jakaś “lepsza” czy “pewniejsza” droga do copywritingu i bycia zawodowym copywriterem.
  • Zanim zdobędziesz pierwsze zlecenie jako copywriter, seo copywriter czy creative copywriter zadbaj o warsztat pisarski. Być może masz wrodzony talent i lekkie pióro, ale zawsze można i należy się rozwijać.
  • Jeżeli chcesz pracować jako copywriter pomyśl o praktykach, stażach czy współpracy na zasadzie wolontariatu. Nie przyjmuj jednak pierwszej lepszej oferty, a znajdź coś, co rzeczywiście rozwinie Cię w tworzeniu tekstów.
  • Zacznij budować portfolio copywritera. Napiszesz tekst dla dużej i znanej firmy, nie zapomnij umieścić informacji o tym właśnie w portfolio. Każde doświadczenie, każde napisane teksty seo, teksty reklamowe, opisy produktów czy tworzenie treści na strony www – powinno być odznaczone w tym miejscu. Dzięki temu powoli zaczniesz budować swoją markę osobistą, nazwisko, które będzie coś znaczyło dla potencjalnych klientów.
  • Możesz przeczytać poradniki dla copywriterów i te dotyczące różnych spraw związanych z copywritingiem.
  • Poszukaj informacji w Internecie. Wpisz w wyszukiwarkę frazę “jak zostać copywriterem?” a na Twoim ekranie pojawi się wiele informacji.
  • Jeżeli interesuje Cię praca copywritera i masz już za sobą pierwsze realizacje tekstów na zlecenie, spróbuj znaleźć pracę jako copywriter w agencjach marketingu internetowego, agencjach reklamowych, polskich, europejskich i międzynarodowych firmach poszukujących właśnie takich specjalistów.
  • Możesz zacząć też działać jako freelancer.

Czym zajmuje się copywriter – znaczenie jego pracy w marketingu

Copywriting i praca copywritera obejmuje współcześnie najróżniejsze treści. Oczywiście praca takiego specjalisty ma bardzo duże znaczenie dla marketingu. Osoby wykonujące ten zawód tworzą slogany, precle, content dla serwisów internetowych, zajmują się również przygotowywaniem newsletterów, ale i artykułów, które mają przemycić w nagłówku czy w treści tekstu reklamę jakiegoś produktu czy usługi. Oczywiście podstawa sukcesu copywritera to wiedza z zakresu marketingu, reklamy, ale i psychologii. Dopiero mając wszystkie te “narzędzia” copywriter jest w stanie napisać taki tekst, który wywrze ściśle określone emocje na Twoim odbiorcy czy czytelniku. Jeżeli uda mu się to, możesz być pewnym, że zrealizujesz swój plan i osiągniesz to, co zamierzałeś. Myśląc o skutecznym marketingu, dotrzyj do specjalisty, który potrafi wpływać słowami na drugiego człowieka. Współpraca z kompetentnym fachowcem to zawsze wygrana dla Ciebie. Jak to powiedział Leo Burnett: “kiedy sięgasz do gwiazd, być może nie dotkniesz żadnej z nich, ale na pewno nie skończysz z garściami pełnymi błota”.

i Słownik Języka Polskiego PWN, hasło „copywriter”, https://sjp.pwn.pl/slowniki/copywriter.html, aktualizacja z dnia 17.01.2020.
ii Wikipedia, hasło: John Emory Powers, https://en.wikipedia.org/wiki/John_Emory_Powers, aktualizacja z dnia 16.01.2020.

Podobne artykuły

tłumaczenie literackie Dla początkujących tłumaczy

Na czym polega tłumaczenie literackie?

13 kwietnia 2021

Marzy Ci się przełożenie dzieł Tolkiena, a może Dostojewskiego lub Woolf? Chcesz współpracować z

lokalizacja językowa Dla biur tłumaczeń

Czym jest i na czym polega lokalizacja językowa?

13 kwietnia 2021

Czasem przetłumaczenie materiałów z jednego języka na drugi, jest niewystarczające. Kiedy przekład to za

pamięć tłumaczeniowa Dla początkujących tłumaczy

Co to jest pamięć tłumaczeniowa i gdzie znajduje zastosowanie?

13 kwietnia 2021

Branża tłumaczeniowa ciągle się rozszerza. Zapotrzebowanie na tłumaczenia rośnie, a co za tym idzie,

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x