Rola kreatywności w firmie

Jak poprawić swoją kreatywność w pracy?

Kreatywność jest niezbędna dla lepszego rozwoju firmy i wyprzedzenia konkurencji. Dzięki niej zyskasz przewagę nad innymi firmami.
Kreatywność to także oferowanie nowych rozwiązań, których nie stosowałeś do tej pory w swojej firmie.

Jeśli chodzi o biznes, kreatywność powinna być wykorzystywana do tworzenia nowych, użytecznych produktów, dzięki czemu Twój biznes będzie nadal konkurencyjny. To także podejmowanie ryzyka i angażowanie się w projekty, które mogą – ale nie muszą – przynieść zysk. Kreatywność nieodzownie wiąże się z ryzykiem. Da się to zauważyć w wielu sytuacjach. Osoba, która robi coś nowego, na czym się jeszcze nie zna, popełnia błędy.

Jeśli zależy Ci na stworzeniu biznesu, który jest ciekawszy od kiosku ruchu czy kolejnej restauracji, musisz być innowacyjny.

Duże firmy, jak np. Google dają pracownikom szanse wykazania się w innowacyjnych projektach. Kreatywność prowadzi do innowacyjności, dzięki czemu odnajdujemy zupełnie nowe rynki, produkty i usługi. Znamy wiele historii firm, które nie wiedziały, jak dobrze wykorzystać kreatywność. Kodak wynalazł matrycę do aparatu cyfrowego, ale przez wiele lat nie zauważał tej niszy i nadal produkował aparaty na klisze. Na przełomie wieków doprowadziło to niemal do upadku firmy, ale pozytywne zmiany w zarządzie przywróciły jej dawną, silną pozycję na rynku. Kreatywność może być poważnym wyzwaniem dla przedsiębiorstwa.

Firma Adobe zauważyła, że większość jej pracowników nie wykorzystuje swojego potencjału. Myślę, że podobne statystyki mogą dotyczyć także innych firm – ich właściciele stawiają znacznie większy nacisk na bycie produktywnym, niż kreatywnym. Jeśli masz do zrobienia 10 różnych, kreatywność będzie spychana na dalszy tor.

Co można zrobić, by zwiększyć swoją kreatywność w firmie?

Ludzie nie dzielą się na kreatywnych i mniej kreatywnych – wymyślanie nowych rzeczy to umiejętność, której można się nauczyć. Każdy z nas znajdując się w odpowiednich warunkach, będzie mógł rozbudzić w sobie kreatywność.

Warto w pierwszej kolejności stworzyć miejsce pracy, które zachęca do kreatywnego działania. Główną kwestią jest powiadomienie pracowników, że kreatywność jest mile widziana. Jeśli członek zespołu ma jakiś pomysł, powinien mieć możliwość jego przedstawienia, na przykład podczas osobistej rozmowy z kierownikiem.

Dobrym krokiem jest zorganizowanie burzy mózgów, podczas której będziemy mogli rozwiązać jakiś szczególnie dokuczliwy problem w firmie. Pracowałem kiedyś w przedsiębiorstwie, w którym pracownicy mieli mnóstwo pomysłów na to, jak poprawić działanie firmy. Nigdy ich nie wyrażali, ponieważ właściciele byli święcie przekonani, że najlepiej jest działać tak, jak do tej pory i nie wprowadzali żadnych zmian. Myślę, że taka sytuacja w Polsce jest powszechna i dlatego pracownicy nie czują się związani z firmą.

Jako przedsiębiorca, powinieneś wprowadzać ciekawe pomysły w życie, albo powierzać nowe obowiązki osobom, które je wymyśliły, jako nagrodę za kreatywne podejście. Oczywiście, należy to dopasować do charakteru danej osoby – są pracownicy, którzy mają świetne pomysły i widzą więcej od innych, ale nie sprawdzają się w roli organizatora.

Wiele dobrych pomysłów na temat prowadzenia firmy pochodzi bezpośrednio od pracowników. Mają oni bliższą styczność z klientami, niż zarząd i wiedzą, co stanowi największą przeszkodę w ich pracy.

Dzięki ich inicjatywom można zupełnie przeorganizować firmę i uprościć wiele czynności. Jedną z fascynujących historii innowacji jest ta o wynalezieniu Big Maca. Właściciel którejś z restauracji Mac Donalds wprowadził do swojej oferty nową kanapkę, mimo że zabraniały tego przepisy sieci. Z czasem jednak rozpowszechniła się ona na całym świecie.

Jakie jest ryzyko kreatywności?

Wielokrotnie spotkałem się ze stwierdzeniem, że kreatywność w biznesie się nie opłaca, bo prowadzi do ryzyka. Moim zdaniem, nie jest to prawdą. Pozytywna zmiana, do której dochodzi dzięki podjęciu ryzyka (najczęściej związanego jedynie ze stratą czasu, a w mniejszym stopniu koniecznością inwestycji) jest najlepszą nagrodą. Dzięki kreatywnemu myśleniu można zbudować swoją karierę, a także osiągnąć dodatkowe zyski w firmie.

Oczywiście, minusem jest spore ryzyko niepowodzenia. Nowe pomysły nie sprawdzają się za każdym razem, a do wprowadzenia innowacyjności najczęściej dochodzi dopiero po kilku próbach. Jako przedsiębiorca musisz pamiętać, że jeśli pracownik przychodzi do Ciebie z pewną sugestią, to nie możesz go karać, że nie przyniósł on żadnych korzyści.

Jak mawiał Brian Tracy – powiedz sobie, że jesteś odpowiedzialny za to, co dałeś firmie. Nie wprowadzaj bardzo dużych zmian, które spowodują przebudowanie całego przedsiębiorstwa, bo jeśli coś się nie powiedzie, straty będą ogromne. Nawet jeśli pomysł pracownika nie doprowadził do sukcesu, nie należy go za to karać i tworzyć atmosfery, która nie sprzyja kreatywnej pracy. Nagradzaj za innowacje, które doprowadziły do poprawienia funkcjonowania przedsiębiorstwa i motywuj do kolejnych, podobnych projektów.

Na ten temat dużo pisał Seth Godin – polecam Ci między innymi jego książkę „Linchpin” o osobach, które doprowadzają do zmian w firmach. Jeśli masz na to budżet, staraj się zmieniać środowisko, w którym pracują zatrudnione osoby. Dobrym przykładem są „sale kreatywne”, restroomy czy też strefy odpoczynku. Dzięki nim można znacznie łatwiej rozwiązać różne problemy, które w normalnym środowisku wydają się nie do przejścia.

Kreatywność najczęściej pojawia się, gdy zmieniamy środowisko – na spacerze, wycieczce czy pod prysznicem.

Firmowe wyjazdy integracyjne mają ważniejsze znaczenie, niż tylko poprawienie stosunków między członkami zespołu. Dzięki nim, można także wprowadzić innowacje firmowe. Kreatywności nie traktuje się jako pojedynczych zrywów, które mają za zadanie „gaszenia pożarów”. Powinien być to proces, w którym zapisujesz sobie pomysły, oceniasz możliwość ich zrealizowania i następnie – realizujesz je.

Najwięcej pomysłów przychodzi na myśl, gdy działasz zgodnie z metodą work-life balance i nie eksploatujesz nadmiernie swoich pracowników. Pozytywny nastrój przekłada się bezpośrednio na Twoją kreatywność, dlatego w pracy nie możesz zapominać o zapewnieniu pracownikom różnorodnych, ciekawych zadań.

Jakie są dwie strony kreatywności?

Kreatywność nie musi oznaczać tworzenia czegoś zupełnie nowego. W wielu przypadkach będzie to spojrzenie na to, co dzieje się w firmie nowym okiem i wprowadzenie zmian, które poprawią jej funkcjonowanie. Przydatne jest także łączenie pomysłów, które dotyczą innych branż i zaadaptowanie ich do naszych realiów. Bardzo ważne jest także solidne realizowanie zamierzeń. Każdy pomysł wydaje się atrakcyjny tylko na początku, a z czasem postrzegamy go jako nudny. Oprócz niesamowicie kreatywnych osób, potrzebujemy także ludzi, którzy są specjalistami od realizowania zadań. Liczy się także to, że potrafimy uchwycić różne pomysły i nie pozwalamy im odejść w niepamięć. Trzeba je notować w zeszycie, który mamy zawsze przy sobie. Bez tych dwóch ważnych kwestii, nawet najbardziej kreatywna osoba nie będzie w stanie doprowadzić do żadnych zmian.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *