Czym jest Canvas?

Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego pewna ilość tłumaczy nie potrafi efektywnie rozwijać swojego biznesu narzekając zarówno na brak klientów, jak i pieniędzy, podczas gdy inni w ciągu kilku miesięcy budują prężnie funkcjonującą działalność?

Moim zdaniem, problem tkwi w braku modelu biznesowego i konkretnego kierunku działań, stąd nieustannie postępujemy tak, jak na samym początku prowadzenia firmy.

Jak pozbyć się tego problemu? Na pewno nie pomoże Ci w tym nierealny biznesplan, w którym będziesz dywagował nad możliwymi zyskami, pomimo że nie masz pojęcia jak mogą być wysokie.

Nowoczesnym sposobem na rozbudowę firmy jest zastosowanie modelu Canvas. To tablica służąca do notowania najważniejszych czynników, na których należy się skupić. Myślę, że jej wypełnienie jest dziś bardzo pomocne, szczególnie gdy 90% nowych firm upada, bo nie spełnia potrzeb klientów.

Canvas pozwala na ukierunkowanie działań i uporządkowanie naszego umysłu. Oto podpowiedzi jak wypełnić arkusz:

Problem – zapisz sobie maksymalnie 3 problemy, które rozwiązuje Twoja firma. To bardzo proste, bo zwykle jest to brak profesjonalnych tłumaczeń. Klienci raczej tylko tego od Ciebie oczekują.

Klienci – postaraj się dokładnie sprecyzować grono odbiorców, z którymi chcesz nawiązać współpracę. Być może wolisz współpracować z nowymi firmami, jakie nastawiają się wyłącznie na sprzedaż produktów? A może grupą docelową są organizacje rządowe lub korporacje medyczne? Jak najdokładniej sprofiluj swoich klientów.

Propozycja wartości – jest to korzyść, którą odnosi klient, gdy skorzysta z Twojej usługi. Najlepiej opisać ją w jednym zdaniu. Jeśli chcesz stworzyć dobrą propozycję wartości, polecam Ci książkę The Obvious Expert Elsoma Eldridge, która wyjaśnia to dokładnie.

Rozwiązanie – w prosty sposób nakreślasz, jak Twoje usługi rozwiążą problemy klientów. Być może warto zaoferować im coś więcej, niż tylko tłumaczenia, na przykład porady odnośnie tworzenia stron WWW (jeśli współpracujesz z firmami, które ich nie mają) lub doradztwo innego typu.

Nieuczciwa przewaga – zastanów się, co daje Ci przewagę nad innymi tłumaczami? Pracujesz szybciej, bo potrafisz zorganizować sobie czas pracy? Oferujesz tekst wyższej jakości, ponieważ lepiej znasz język polski? W tym miejscu tabeli zapisz sobie wszystkie te refleksje.

Przychody – określ metody, dzięki którym zarabia Twoja firma. Twoim zyskiem mogą być nie tylko dochody pieniężne, ale także barter. Możesz na przykład tłumaczyć teksty dla firmy reklamowej, która w zamian pomoże Ci w promowaniu Twojego biznesu.

Koszty – należy tu uwzględnić koszty, które ponosi Twoja firma. Są to zarówno koszty jednorazowe (zakup komputera czy licencji na oprogramowanie), jak i koszty stałe. Należy do nich między innymi:

-składka ubezpieczeniowa,

-opłaty za energię,

-wynajem biura,

-reklama.

Koszty zmienne to na przykład podróże czy szkolenia.

Kluczowe wskaźniki

Jeśli chcesz rozwijać biznes, konieczne jest ustalenie kilku wskaźników, które zobrazują pozytywną zmianę. Osobiście stawiam na analizę zysku firmy, jednak jest ich znacznie więcej:

Ilość wejść na stronę oraz liczba konwersji

Ilość klientów, którzy ponownie zamawiają u Ciebie tłumaczenia

Wartość średniego zamówienia

Kanały dostępu do klienta – myślę, że to pole sprawia bardzo dużo problemów. Musisz zapisać, jak będziesz pozyskiwał klientów – czy zrobisz to za pośrednictwem strony internetowej, szukając ich na portalach z ogłoszeniami, czy też skupisz się na promocji na forach.

Tabelę Canvas najlepiej powiesić w jednym miejscu i analizować ją w chwilach zwątpienia. Dzięki niej, ustalisz sobie, które działania będziesz musiał podjąć w dalszej kolejności oraz kurs, w jakim zmierzasz.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *