Jak negocjować stawki za tłumaczenia?

Cena musi być równa usłudze, jaką zapewniamy. Jeśli moi klienci są skłonni zapłacić 8 złotych za słowo, to pewnie zaakceptuję tę propozycję.

Nie ma stałego cennika tłumaczeń. Stawki są bardzo różne, od 10 groszy za słowo do 2 złotych i nawet więcej. Nie ma więc górnej ani dolnej granicy.

Twoja stawka zależy tylko i wyłącznie od tego, ile jesteś w stanie wynegocjować. Nie ma żadnego innego decyzyjnego parametru w tej materii. Jeśli wynegocjujesz 8 złotych za słowo- to tak właśnie będzie.

Możemy zatem postawić pytanie: jak wynegocjować więcej?

To tłumacz określa swoją stawkę. Jest ona limitowana odwagą lub przyzwoitością tłumacza, w zależności od osobistego punktu widzenia.

W jaki sposób pytać o stawkę? Gość, który systematycznie podejmuje się zleceń za 10 groszy za słowo, nigdy nie dosięgnie ceny 50 groszy za słowo.

Wyobrażasz sobie sytuację, w której klient mówi: „To nie jest wystarczająca cena, chcę zapłacić więcej”. Raczej nic takiego nigdy nie nastąpi.

Żeby jednak zarabiać więcej, trzeba sięgać po więcej. Należy więc zacząć od zmiany swojej postawy.

Ten, kto zwykle pisze teksty za 10 groszy, czuje się komfortowo z tą stawką. Wie, że ma uzasadnione szanse, żeby dostać lepsze pieniądze, również nie chce pracować za mniejsze. Więc tak naprawdę nie przeszkadzają mu klienci, którzy płacą mniej.

Można nazwać to strefą komfortu. Jeśli otrzyma większą stawkę niż ta, mieszcząca się w strefie, wtedy czuje, że złapał świetną okazję, jeśli ktoś zaoferuje mu mniejsze pieniądze, wówczas go wyśmieje.

Strefa komfortu jest zdolnością do posiadania.

Istnieje zasada, która mówi o tym, że jeśli ktoś chce coś posiadać, musi być zdolny, żeby to zmarnować. Na początku brzmi to dziwnie, ale warto się nad tym zastanowić.

Na przykład ktoś, kto ma Ferrari, a w rzeczywistości samochód ten jest poza jego strefą komfortowego posiadania, jest przerażony na myśl o możliwości zadrapania auta na parkingu.

Nie umie poświęcić samochodu, więc również nie będzie w stanie go naprawdę posiadać.

Tak naprawdę to samochód posiada jego. Nie potrafi powiedzieć sobie: „ten samochód wywołuje u mnie negatywne emocje” albo: „jeśli go rozbiję, to po prostu kupię sobie nowy”.

Wyobrażasz sobie, że masz samochód, który wart jest tyle, że zarabiałbyś na niego przez 50 lat. To potrafi wystraszyć. Zrób rysę na lakierze i nie wyjdziesz z długów przez następne 2 lata!

Przed chęcią posiadania, musisz być w stanie stracić. Wracając do tych 10 groszy za słowo. Tłumacz opracowujący teksty za 10 groszy wyśmieje klienta oferującego mu 4 grosze, ale za 10 groszy będzie w stanie zrobić zlecenie „na jutro”.

Żeby zwiększyć swoją płacę, musi zaryzykować utratę ofert 10-groszówkowych. Innymi słowy, musi być w stanie powiedzieć sobie: „jeśli tego nie otrzymam, to nic się nie stanie”.

Aby zmienić swoje myślenie można nagromadzić taką ilość zleceń za 10 groszy, że utrata jednego z nich nie zrobi nam różnicy. To tylko jeden ze sposobów. Pomysł polega na znalezieniu się w położeniu straty.

Gdy osiągniesz ten etap, będziesz mógł oferować swoim klientom stawkę np. 50 groszy. Ponieważ masz już dość pracy za 10 groszy, zaryzykujesz utratę kolejnych nabywców w takiej cenie. Później  podejmiesz się zleceń za 50 groszy i z czasem uzyskasz małą listę klientów płacących więcej.

Jeśli jesteś w stanie zapewnić swoje usługi na tym poziomie, w przyszłości ta mała lista przyćmi listę klientów, którzy oferowali mniejszą stawkę.

Będziesz się czuć komfortowo z nową stawką i cały cykl rozpocznie się na nowo. Będzie się powtarzał do momentu, aż stwierdzisz, że Twoje usługi nie są warte większej kwoty.

Podsumowując – są trzy czynniki, które determinują stawkę.

Wyliczając od najważniejszego:

1. Zdolność do posiadania.

2. Zdolność do pozyskania nowych klientów (marketing),

3. Zdolność dostarczania usług odpowiedniej jakości.

Mam nadzieję, że tekst ten okazał się przydatny. Jest on skierowany nie tylko do tłumaczy, ale również do agencji, które zajmują się bezpośrednim kontaktem z klientami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *