Branża muzyczna wspierana przez tłumaczy

1 października 2020

Platformy streamingowe stały się normą w branży muzycznej. Usługi przesyłania strumieniowego subskrypcji już przyćmiły płyty CD pod względem sprzedaży. Mało tego, w pewnym momencie Spotify było warte więcej niż cały przemysł! Według obszernego raportu Citigroup z 43 mld USD przychodów w 2017 roku tylko 12% trafiło do artystów. Gdzie idzie reszta pieniędzy, skoro do tych, którzy są fundamentem tego świata powędrowało zaledwie ok. 5 mld USD? Oczywiście większa część tej kwoty powędrowała do różnego rodzaju „pośredników” – tj. np. wytwórnie płytowe, platformy internetowe czy do dystrybutorów radiowych. Tak naprawdę ten biznes to o wiele więcej osób, specjalistów, firm czy organizacji niż myślimy. Jest to także kierunek wart uwagi tłumaczy, ponieważ we współczesnym świecie branża bardziej niż kiedykolwiek musi „być w kontakcie” ze światem.

Ci, którzy tworzą przemysł muzyczny

Czym jest muzyka? Może po prostu niebem, z nutami zamiast gwiazd? (Ludwik Jerzy Kern)

Nie trzeba przytaczać definicji muzyki, aby każdy z nas wiedział, o czym mowa. Ludwig van Beethoven mawiał, że „muzyka jest wyższym objawieniem niż wszystka mądrość i jakakolwiek filozofia”. Claude Debussy uważał, iż „muzyka zaczyna się tam, gdzie słowo jest bezsilne – nie potrafi oddać wyrazu; muzyka jest tworzona dla niewyrażalnego”. Lew Tołstoj uważał, że „muzyka jest scenografią duszy”. A Karol Szymanowski był zdania, iż „muzyka jest sztuką najbardziej demokratyczną”.

A co kryje się pod terminem przemysłu muzycznego?

To bardzo „pojemne” pojęcie. Składa się na niego wiele firm i osób, które zarabiają pieniądze tworząc i sprzedając utwory, koncerty, nagrania audio i wideo, a także wiele więcej.

Znajdują się tutaj również różne organizacje i stowarzyszenia, które pomagają i reprezentują twórców muzyki.

Oni są branżą muzyczną

Wśród wielu osób i organizacji działających w branży są:

  • autorzy piosenek i kompozytorzy,

  • piosenkarzy,

  • muzycy,

  • dyrygenci,

  • firmy i profesjonaliści, którzy tworzą i sprzedają nagraną muzykę – wydawcy i producenci muzyki,

  • studia nagraniowe,

  • inżynierowie,

  • wytwórnie płytowe,

  • sklepy muzyczne,

  • ci, którzy pomagają organizować i prezentować występy muzyczne na żywo (inżynierowie dźwięku, firmy pośredniczące w sprzedaży biletów, organizatorzy, kluby muzyczne).

Czytaj również:

Branża obejmuje też:

  • grupę profesjonalistów, którzy pomagają piosenkarzom i muzykom w ich karierze muzycznej (są to m.in.: menedżerowie, dyrektorzy kreatywni, prawnicy),

  • osoby, które emitują treści audio lub wideo (będzie tu telewizja satelitarna, internetowe stacje radiowe, radiowe i telewizyjne),

  • dziennikarze muzyczni i krytycy muzyczni,

  • DJ-e,

  • nauczyciele muzyki,

  • producenci instrumentów muzycznych.

Zaliczają się tu także różne organizacje, które odgrywają ważną rolę w przemyśle muzycznym. Wśród nich znajdują się m.in.:

  • stowarzyszenia muzyków,

  • organizacje działające na rzecz praw do osiągania zysków.

Krótko mówiąc, to wszyscy ci, którzy stoją nie tylko za tworzeniem muzyki, ale i za jej produkcją.

Narodziny przemysłu muzycznego – krótka kartka z historii

  • Nowoczesny zachodni przemysł muzyczny powstaje w latach 1930-1950.

  • W komercyjnej rzeczywistości pojęcie przemysłu muzycznego pojawia się jako odniesienie do nagrywania utworów oraz sprzedawania nagrań.

  • W 2000 roku większość rynku muzycznego jest kontrolowana przez trzy główne marki korporacyjne, mianowicie chodzi o Universal Music Group (Francja), Sony Music Entertainment (Japonia) i Warner Music Group (USA).

  • W pierwszych dekadach XXI wieku przemysł muzyczny przeszedł drastyczne zmiany wraz z pojawieniem się powszechnej cyfrowej dystrybucji muzyki przez Internet. Od 2000 roku spadła sprzedaż nagrań muzycznych, ale w siłę zaczęły rosnąć koncerty na żywo. W 2011 roku największym zarejestrowanym sprzedawcą muzyki na świecie stała się teraz cyfrowa platforma internetowa obsługiwana przez firmę komputerową: Apple iTunes’s Internet Store. Od 2011 roku branża muzyczna odnotowuje stały wzrost sprzedaży dzięki strumieniowaniu muzyki.

Biznes na skalę globalną

Muzyka – to jest wyłom, przez który dusza, jak więzień z więzienia leci czasem w regiony wolności. Muzyka – to córa wszystkich muz. 

(Stefan Żeromski)

Organizowanie koncertów z zagranicznym artystą o międzynarodowej renomie wymaga nieskazitelnego planowania i często korzystania z usług tłumacza. Szczególnie w tej dziedzinie ważne jest, aby zrozumiał on terminologię i procedury związane z branżą muzyczną i planowaniem wydarzeń.

Ile to jest warte?

43 mld USD – tyle wart był przemysł muzyczny w 2017 roku według danych raportu Citigroup. Dodajmy jeszcze, że wartość polskiego rynku muzycznego na początku 2014 roku wyniosła 79 mln zł.

Okazuje się, że obecnie branża ma najbardziej dochodowy czas od 2006 roku. Wielbiciele muzyki wydają więcej pieniędzy niż kiedykolwiek wcześniej, głównie na transmisję strumieniową i muzykę na żywo.

Co jednak bardzo interesujące i zarazem zaskakujące, że z puli ponad 43 mld USD zaledwie 5,1 mld USD powędrowało do kieszeni artystów, muzyków.

Dlaczego tak się dzieje? Pośrednicy – w tym wytwórnie, firmy radiowe i usługi transmisji strumieniowych – wkraczają, aby sprzedawać i dystrybuować muzykę, każdy z nich czerpie zyski, odciągając dochody od artystów.

Raport wskazuje, że część dochodu, jaką otrzymują artyści, wzrosła w ciągu ostatnich kilku dziesięcioleci, obecnie wynosi ok. 12 %, gdy w 2000 roku było to zaledwie 7 %. Ogromną rolę odgrywają koncerty na żywo i samodzielne wydanie muzyki.

Królowa i Król muzyki

Mówimy oczywiście o tych, którzy znajdują się na samym szczycie zarobków.

I tak królową 2018 roku została Taylor Swift, która zastosowała strategię „powolnego kupowania biletów”. Statystyki Pollstar pokazują, że podczas trasy koncertowej Reputation, jej widzowie zapłacili średnią cenę za bilet w wysokości 119,46 USD na całym świecie. Tylko w Stanach Zjednoczonych zarobiła 277 USD. Zaś globalnie 345 milionów USD.

Królem został zaś Ed Sheeran, który w 2018 roku zarobił 432 mln USD ze sprzedaży biletów na całym świecie. Warto zaznaczyć, że udało mu się „wyrobić” rekord w ciągu roku kalendarzowego. Średnia cena biletu była jednak tańsza niż u Swift, wynosiła ok. 92,39 USD.

Muzyka na żywo rośnie w siłę

Przemysł muzyki granej na żywo miał bardzo dobry rok. Pollstar twierdzi, że światowy przemysł koncertowy odnotował rekordową kwotę 10,4 mld USD zarobionych ze sprzedaży 152,1 mln biletów. Warto jeszcze dodać, że 2 mld USD miłośnicy muzyki wydali na najlepszych 10 artystów.

Największa wytwórnia na świecie i jej wartość

W listopadzie Sony Corporation zakupiło za 2,3 mld USD 60% udziałów w EMI Music Publishing. Sony posiadało już 30% udziałów w firmie, która kontroluje ponad 2 miliony utworów, w tym megahity wykonywane przez gwiazdy tj.: Kanye West, Queen i Pharrell Williams. Pozostałe 10% udziałów w EMP zostało kupione przez Sony z majątku Michaela Jacksona w lipcu 2018 roku za 287,5 mln USD.

Dzięki temu fragmentarycznemu wykupowi firma Sony Corp jest właścicielem drugiej na świecie największej wytwórni płytowej – Sony Music Entertainment, oprócz EMI Music Publishing i głównego wydawcy Sony / ATV. W rezultacie posiada w swoich rękach największe połączone wydawnictwo muzyczne na świecie, o rocznych obrotach przekraczających 1,3 mld USD, i przychodach przekraczających 4 mld USD rocznie.

Jednak największą na świecie firmą zajmującą się prawami do muzyki (wydawnictwo i nagrania) pozostaje Universal Music Group, której wydawnictwo (Universal Music Publishing Group) w tym roku osiągnie wartość około 1 mld USD, podczas gdy jego wytwórnia jest na dobrej drodze do osiągnięcia 6 mld USD rocznych przychodów.

Łącznie operacje muzyczne zarejestrowane przez Universal i Sony wygenerowały połowę rocznych przychodów światowego biznesu muzycznego w 2018 roku.

Możliwości dla tłumaczy – połączyć przyjemność z pracą

Pokazaliśmy zaledwie skrawek przemysłu muzycznego. To potężna machina, wciąż przeżywająca metamorfozy w wyniku dostosowania się do pędzącego świata. Częścią tej potężnej branży mogą być tłumacze.

To także wiele nisz, które czekają na osoby z podstawami wiedzy o świecie muzyki. A możliwości jest naprawdę wiele. Tak naprawdę przemysł muzyczny to jeden wielki labirynt, w którym można znaleźć dosłownie wszystko.

Profesjonalni tłumacze potrzebni są zarówno do pracy na żywo, jak i przekładania ogromnej ilości różnego rodzaju treści. Do „obsługi” są m.in.:

  • konferencje,

  • wywiady,

  • wydarzenia muzyczne,

  • dokumenty osobiste,

  • kontrakty,

  • piosenki,

  • materiały promocyjne,

  • gadżety i pamiątki muzyczne,

  • instrumenty muzyczne.

Podobne artykuły

rynek tlumaczen w usaArtykuły na temat tłumaczeń

Rynek usług językowych i tłumaczeń w Stanach Zjednoczonych

16 października 2020

Raport „Observatorio Reports” przygotowany przez Cervantes Institute Harvard University w 2017 roku wskazuje, że

Jak przetłumaczono najbardziej tajemnicze starożytne językiArtykuły na temat tłumaczeń

Jak przetłumaczono najbardziej tajemnicze starożytne języki?

2 października 2020

Zastanawialiście się kiedyś, jak odczytano języki, które wymarły? Jak się do tego zabrano? Kto

tlumaczenia ustne, tlumaczenia konsekutywne i symultaniczneArtykuły na temat tłumaczeń

Tłumaczenie ustne – konsekutywne a symultaniczne

29 sierpnia 2020

Peter Høeg, jeden z najbardziej popularnych duńskich pisarzy, stwierdził: „bardzo niewielu ludzi potrafi słuchać.

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x